تلفن تماس :

1817 - 026

پروکسی استیک اسید

پروکسی استیک اسید:

پراستیک اسید که به آن پراکسی استیک اسید یا PAA نیز گفته می شود، یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CH3CO3H است. این پراکسید آلی مایعی بی رنگ با بوی تند مشخصی مانند بوی سرکه است که یادآور اسید استیک می باشد و می تواند بسیار خورنده باشد. پراستیک اسید، اسید ضعیف تری نسبت به اسید استیک مادر است و pKa آن 8.2 است. پراستیک اسید (C2H4O3) مخلوطی از اسید استیک (CH3COOH) و پراکسید هیدروژن (H2O2) در آب است.

جدول مشخصات فنی پروکسی استیک اسید:

فرمول مولکولی پراستیک اسید

C2H4O3

جرم مولکولی

76.05 g/mol  

شکل ظاهری

مایع بی رنگ

چگالی

1.04 g/cm3

نقطه ذوب

°C

نقطه جوش

110 °C 

 

روش تولید پراستیک اسید:

پراستیک اسید به طور صنعتی توسط اکسیداسیون استالدئید تولید می شود:

O2 + CH3CHO → CH3CO3H

این ماده در هنگام تصفیه اسید استیک با پراکسید هیدروژن با کاتالیزور، اسید قوی تشکیل می شود:

H2O2 + CH3CO2H ⇌ CH3CO3H + H2O

به عنوان یک گزینه دیگر، می توان از استیل کلراید و انیدرید استیک برای تولید محلول اسید با محتوای آب کمتر استفاده کرد. پراستیک اسید با واکنش بین پراکسید هیدروژن و اسید استیک تولید می شود:

                            اسید استیک + پراکسید هیدروژن ← اسید پراستیک

پراستیک اسید همچنین می تواند با اکسیداسیون استالدهید تولید شود. پراستیک اسید معمولاً در غلظت های 15٪ تولید می شود.

هنگامی که پراستیک اسید در آب حل می شود، به پراکسید هیدروژن و اسید استیک تجزیه می شود، که در اثر تجزیه آب، اکسیژن و دی اکسید کربن از بین می رود. محصولات تخریبی پراستیک اسید غیر سمی هستند و به راحتی می توانند در آب حل شوند. پراستیک اسید یک اکسیدان بسیار قوی است که پتانسیل اکسیداسیون کلر و دی اکسید کلر را بیش از حد می کند.

پراستیک اسید توسط برخی از مواد شوینده لباسشویی نیز تولید می شود. این مسیر شامل واکنش تترا ستیل اتیلن دی آمین در حضور محلول قلیایی پراکسید هیدروژن است. پراستیک اسید، یک ماده سفید کننده موثر و قوی تر از خود پراکسید هیدروژن است. (PAA) همچنین به طور طبیعی در محیط از طریق مجموعه ای از واکنش های فتوشیمیایی شامل فرمالدئید و رادیکال های اکسیدکننده عکس، ایجاد می شود.

پراستیک اسید همیشه به عنوان مخلوطی با اسید استیک و پراکسید هیدروژن در محلول فروخته می شود، تا ثبات آن حفظ شود. غلظت اسید به عنوان ماده فعال می تواند متفاوت باشد.

خواص ضد عفونی کننده بر پایه پراستیک اسید:

این ضدعفونی کننده، در فرمولاسیون خود علاوه بر استیک اسید دارای پراکسید هیدروژن نیز می باشد، بنابراین نسبت به سایر ضد عفونی کننده های صنایع غذایی قوی تر است. از جمله خواص آن به موارد زیر اشاره می شود:

  • قدرت و سرعت میکروب کشی بالا
  • موثر بودن برای از بین بردن باکتری، قارچ و ویروس
  • از بین بردن بیوفیلم
  • کارکرد در محدوده وسیع دما و pH

کاربرد های پر استیک اسید:

  • سایت های استفاده شامل مکان های کشاورزی
  • موسسات غذایی
  • امکانات پزشکی
  • حمام های خانگی
  • پراستیک اسید همچنین برای استفاده در کارخانه های فرآوری لبنیات و پنیر
  • برای ضد عفونی لوازم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پراستیک اسید می تواند به عنوان ضد عفونی کننده آب برج خنک کننده مورد استفاده قرار گیرد. جایی که از تشکیل بیوفیلم جلوگیری می کند و به طور موثری باکتری های لژیونلا را کنترل می کند.
  • در تجهیزات پردازش مواد غذایی و پاستوریزه کردن در کارخانه های نوشیدنی های گازدار، کارخانه های آبمیوه سازی و دلسترسازی، به کار می رود.
  • به منظور جلوگیری از تشکیل بیوفیلم در صنایع تفاله و به عنوان یک تصفیه کننده و ضد عفونی کننده آب استفاده می شود.
  • پراستیک اسید را به عنوان ضد میکروب برای استفاده در محیط داخلی و روی سطوح سخت در کارخانه ها به کار می برند.

اپوکسیداسیون:

اگرچه فعالیت اپوکسید ها کمتر از پراكسیدهای اسیدی است، اما پراستیک اسید در اشكال مختلف برای اپوكسیداسیون آلكن های مختلف استفاده می شود. کاربردهای مفید برای چربی های اشباع نشده، لاستیک های مصنوعی و طبیعی و برخی از محصولات طبیعی است. عوامل مختلفی بر میزان اسید آزاد یا اسید سولفوریک تأثیر می گذارد.

ضد عفونی اسید پراستیک چگونه کار می کند؟

اسید پراستیک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده غشای سلولی خارجی میکروارگانیسم ها را اکسید می کند. مکانیسم اکسیداسیون از انتقال الکترون تشکیل شده است. هنگامی که از اکسیدان قوی تری استفاده می شود، الکترون ها خیلی سریع تر به میکروارگانیسم منتقل می شوند و باعث می شوند که میکروارگانیسم به سرعت غیرفعال شود.

طریقه مصرف پر استیک اسید:

پراستیک اسید به طور عمده در صنایع غذایی به عنوان پاک کننده و ضد عفونی کننده استفاده می شود. از اوایل دهه 1950 میلادی، اسید استیک برای حذف باکتری ها و قارچ ها از میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. این ماده همچنین برای گندزدایی آب شستشوی بازیافتی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اثرپذیری پراستیک اسید:

برای غیرفعال کردن انواع زیادی از میکروارگانیسم های بیماری زا می توان از پراستیک اسید استفاده کرد. همچنین ویروس ها و هاگ ها را غیرفعال می کند. فعالیت پراستیک اسید به سختی تحت تأثیر ترکیبات آلی موجود در آب قرار دارد. 

با این حال، pH و دما بر فعالیت پراستیک اسید تأثیر می گذارند. پراستیک اسید زمانی موثرتر است که مقدار pH  خنثی یعنی معادل 7 باشد.

pH اسید استیک رقیق چقدر است؟

اسید استیک یک اسید مونوپروتیک ضعیف است. در محلول آبی مقدار pKa 76/4 است. پایه مزدوج آن استات است (CH3COO). محلول 1.0 مولار آن دارای pH 2.4 است، که نشان می دهد فقط 0.4٪ از مولکول های اسید استیک جدا شده اند.

اسید استیک یک اسید ضعیف است، زیرا وقتی به آب اضافه شود، با آب به صورت برگشت پذیر واکنش می دهد و یون های هیدرونیوم و استات را تشکیل می دهد. اسید استیک به شدت در آب حل می شود، اما بیشتر ترکیب در مولکول ها حل می شود و باعث می شود الکترولیت ضعیفی باشد.

ایمنی:

پراستیک اسید، یک ماده اکسید کننده قوی و تحریک کننده شدید پوست، چشم ها و سیستم تنفسی است.

لیست قیمت پر استیک اسید:

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت پروکسی استیک اسید

تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *