تلفن تماس :

1817 - 026

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید | ادتا

این ماده یون ها را به عنوان عامل کیلیت ساز هگزادنتات یا لیگاند شش دندانه متصل می كند. EDTA با چندین نمک تولید می شود، به ویژه EDTA(2Na+) یا ادتا دی سدیم یا ادتا دو سدیمه و ادتا تترا سدیم یا EDTA(4Na+) . پتروشیمی دانشمند تولید کننده انواع مواد شیمیایی و وارد کننده ادتا با برندهای مختلف ادتا آکزانوبل و ادتا پنگوئن نشان می باشد. جهت خرید  EDTA با کارشناسان فروش پتروشیمی دانشمند در تماس باشید.

ادتا چیست؟

ادتا (EDTA) نام اختصاری ماده اتیلن دی آمین تتراستیک اسید می باشد. این ترکیب، یک اسید آمینوپلی کربوکسیلیک با فرمول شیمیایی C10H16N2O8 است.

از این ماده جامد سفید و محلول در آب، برای اتصال به یون های آهن و کلسیم به طور گسترده ای استفاده می شود.

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) چیست؟

EDTA، یا اتیلن دی آمین تترا استیک اسید، یک ماده شیمیایی کاربردی است. این ماده جزو عوامل کیلیت ساز یا کلاته کننده ها می باشد که می تواند به راحتی با فلزات، کمپلکس تشکیل دهد. عامل کیلیت ساز، یک مولکول (معمولاً آلی) است که می تواند پیوندهای زیادی به یک یون فلزی منفرد ایجاد کند. کیلیت، با جلوگیری از واکنش شیمیایی یون فلز با سایر مواد، یون فلز را تثبیت می کند. در واقع ادتا، یک پودر کریستالی خشک و سفید است.

جدول مشخصات فنی EDTA:

نام ماده

ادتا

علامت اختصاری

EDTA

شکل ظاهری

بلورهای بی رنگ مایل به سفید

بو

بدون بو

دانسیته

860 kg/m³

جرم مولی

292.24 g/mol

حلالیت

کاملا محلول در آب می باشد.

فرمول شیمیایی

C10H16N2O8

نقطه ذوب

237 °C

نام IUPAC:

اتیلن دی آمین  تترا استیک اسید

ساختار اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ساختار EDTA:

EDTA یک لیگاند هگزادنتات یا شش دندانه است، به این معنی که 6 پیوند با یون فلز مرکزی ایجاد می کند. وقتی با یون کلسیم پیوند می خورد، تبدیل به EDTA کلسیم دی سدیم می شود.

ساختار اتیلن دی آمین تترا استیک اسید
ساختار اتیلن دی آمین تترا استیک اسید

سنتز اتیلن دی آمین تترا استیک اسید:

فردیناند مونز، ادتا را برای اولین بار در سال 1935 میلادی، از واکنش اتیلن دی آمین و اسید کلرواستیک تهیه کرد. امروزه، EDTA عمدتا از اتیلن دی آمین (1،2-دی آمینو اتان)، فرمالدئید و سیانید سدیم سنتز می شود. در این مسیر تترازدیم ادتا حاصل می شود که در مرحله بعدی به فرم های اسیدی تبدیل می شود.

کی لیت، کلات یا کیلیت edta چیست؟

ادتا را به عنوان یک عامل کلاته کننده یا عامل کیلیت ساز می شناسند و به آن Chealeting Agent می گویند. این عامل کیلیت ساز، توانایی تشکیل پیوند با یون های فلزی را دارد. بنابراین، به مجموع یون فلز

و عامل کلاته کننده، کیلیت یا کلاته  گفته می شود.

کی لیت
کی لیت

لیگاند اتیلن دی آمین چیست؟

اتیلن دی آمین (به طور خلاصه به عنوان لیگاند EN) ترکیب آلی با فرمول C2H4(NH2)2 است. این مایع بی رنگ با بوی آمونیاک مانند یک آمین کاملاً اساسی است. این یک بلوک ساختمانی است که به طور گسترده ای در سنتز شیمیایی استفاده می شود. اتیلن دی آمین به راحتی با رطوبت موجود در هوای مرطوب واکنش داده و مهی خورنده، سمی و تحریک کننده ایجاد می کند که حتی در اثر قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می تواند به سلامتی آسیب جدی برساند. اتیلن دی آمین اولین عضو به اصطلاح آمین های پلی اتیلن است.

کاربرد اتیلن دی آمین تترا استیک اسید:

  • در صنعت، EDTA عمدتا برای جداسازی یون های فلزی در محلول آبی استفاده می شود.
  • در صنعت نساجی مانع از تغییر ناخالصی های یون فلز در رنگ محصولات رنگ شده می شود.
  • در صنعت کاغذسازی برای تهیه خمیر کاغذ، از ادتا استفاده می شود. ادتا توانایی یون های فلزی، به ویژه +Mn2 را از کاتالیز کردن عدم تناسب پراکسید هیدروژن، که در سفیدکاری بدون کلر استفاده می شود، مهار می کند.
  • EDTA به عنوان ماده نگهدارنده یا تثبیت کننده به برخی مواد غذایی اضافه می شود، تا از رنگ آمیزی اکسیداتیو کاتالیزوری جلوگیری کند که توسط یون های فلزی کاتالیز می شود.
  • در نوشابه های حاوی اسید اسکوربیک و بنزوات سدیم، ادتا باعث کاهش تشکیل بنزن (ماده سرطان زا) می شود.
  • اتیلن دی آمین تترا استیک اسید، در حال حاضر به صورت وریدی برای بیماری های قلب و عروق خونی از جمله ضربان نامنظم قلب، تصلب شرایین، آنژین، فشار خون بالا و کلسترول بالا استفاده می شود.
  • کاهش سختی آب در کاربردهای لباسشویی و انحلال مقیاس در دیگ های بخار، هم به EDTA و کمپلکس های مربوطه متصل می شوند تا +Ca2+ ،Mg2 و همچنین سایر یون های فلزی را متصل کنند. این مراکز فلزی پس از اتصال به ادتا تمایل ندارند رسوب ایجاد کنند، یا در عملکرد صابون ها و مواد شوینده اختلال ایجاد کنند.
  • به دلایل مشابه، محلول های تمیز کننده اغلب حاوی ادتا هستند. به روشی مشابه از اتیلن دی آمین تترا استیک اسید در صنعت سیمان برای تعیین آهک آزاد و منیزیم آزاد در سیمان و کلینکر استفاده می شود.
  • انحلال یون های +Fe3 دریا کمتر از pH خنثی را می توان با استفاده از EDTA انجام داد. این خاصیت در کشاورزی از جمله هیدروپونیک مفید است.
  • کمپلکس ادتا یا محلول آبی ادتا با فلز آهن، برای حذف یا شستشوسولفید هیدروژن از جریان های گاز استفاده می شود. این تبدیل با اکسیداسیون سولفید هیدروژن به گوگرد عنصری حاصل می شود، که غیر فرار است. طی این فرآیند، آهن (III) به آهن (II) تبدیل می شود، سپس می تواند توسط هوا دوباره اکسید شود. به روش مشابه، اکسیدهای نیتروژن با استفاده از کمپلکس آهن با ادتا از جریان گاز خارج می شوند.
  • از خصوصیات اکسیدکننده ادتا با فلز آهن، در عکاسی، برای حل شدن ذرات نقره استفاده می شود.
  • ادتا در جداسازی فلزات لانتانید توسط کروماتوگرافی تبادل یونی استفاده می شود.
  • در دندانپزشکی، از EDTA برای از بین بردن بقایای غیر آلی (لایه اسمیر) و روانکاری کانال های ریشه دندان استفاده می کنند.
  • از گرید خوراکی ادتا به عنوان ماده نگهدارنده (معمولاً برای تقویت عملکرد ماده نگهدارنده دیگری مانند کلرید بنزالکونیوم یا تیومرسال) در آماده سازی های چشمی و قطره های چشم عمل می کند.
  • ادتا به طور گسترده ای در تجزیه و تحلیل خون استفاده می شود. این یک داروی ضد انعقاد برای نمونه های خون برای CBC / FBC است، جایی که EDTA کلسیم موجود در نمونه خون را کلات می کند، روند انعقاد را متوقف می کند و مورفولوژی سلول های خون را حفظ می کند.
  • در شامپوها، پاک کننده ها و سایر محصولات مراقبت شخصی، از نمک های EDTA به عنوان عامل جدا کننده استفاده می شود، تا ثبات آن ها در هوا بهبود یابد.
  • از ادتادر صنعت آب و فاضلاب  به منظور جداسازی یون های فلزی از محلول های آبی استفاده می شود.
  • در فلزکاری برای آماده سازی سطح فلزات جهت آبکاری و فلزکاری از ادتا استفاده می شود.
  • در سیالات صنایع نفتی و همچنین در حفاری تولید و استحصال نفت نیز ادتا کاربرد دارد.

برای دریافتMSDS  اتیلن دی آمین تترا استیک اسید و خرید اتیلن دی آمین صنعتی و به منظور دریافت آنالیز ادتئا 2 سدیم و  ادتئا 4 سدیم کافی است که با بخش فروش ما تماس بگیرید. تا همکاران فروش شما را راهنمایی کنند.

لیست قیمت اتیلن دی آمین تترا استیک اسید:

ردیف

نام محـــصول

قیمت

1

قیمت ادتا 4 سدیم

تماس بگیرید.

2

قیمت ادتا 2 سدیم

تماس بگیرید.

2/5 - (1 امتیاز)
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *