نرم کن سیلیکونی ماکرو | خرید، قیمت و بررسی 2 نوع آن

نرم کن سیلیکونی ماکرو (Macro silicone softeners) :

مواد نساجی از پلیمر های مختلفی از جمله پنبه طبیعی, الیاف سلولزی, پلی استر های مصنوعی و ترکیبی از آن ساخته شده اند. تولیدکنندگان نساجی دائما سعی می کنند کیفیت پارچه را تقویت کنند.

یکی از راه های افزایش کیفیت پارچه ها، استفاده از نرم کننده ها می باشد که آخرین مرحله فرآیند های تکمیل پارچه را تشکیل می دهد و بر ویژگی های کاربردی محصول تاثیر می گذارند.

نرم کننده ها مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر چروک شدن را بهبود می بخشند و مقاومت پارگی و کشش را زیاد می کنند و مقدار پرزدهی و ثبات رنگی، جذب رطوبت و آتش پذیری را کاهش می دهند.

انواع نرم کن سیلیکونی ماکرو :

نرم کن های پارچه را به طور کلی می توان به دو دسته طبقه بندی کرد :

  • نرم کن های تکمیل کننده پارچه که اغلب از امولسیون های سیلیکونی مشتق می شوند.
  • نرم کن های خانگی که عموما از سورفکتانت های کاتیونی تشکیل شده اند.

جدا از اجزا طبیعی، پلیمرهای آبدوست که در نرم کن ها و کوپلیمرهای پارچه یافت می شوند، مهم باشند. پلیمر های مبتنی بر سیلیکون اغلب برای بهبود اثر تهویه استفاده می شوند.

نرم کن سیلیکونی ماکرو | خرید، قیمت و بررسی 2 نوع آن

لازم است بدانیم که سیلیکون چیست؟ سیلیکون به گروهی از پلیمر های مصنوعی اطلاق می شود و ساختار آن بر پایه پیوند های سیلوکسان بین سیلیکون و اکسیژن است. در سال های اخیر نرم کننده سیلیکونی بیشترین کاربرد را در رده نرم کننده ها داشته است.

امروزه نرم کننده های سیلیکون که امولسیون های ماکرو و میکرو هستند و از روغن های سیلیکونی غیر عملکردی به دست می آیند معمولا به عنوان امولسیون سیلیکونی استفاده می شوند.

به عنوان مثال، ویژگی های های فیزیکی پارچه پلی استر با استفاده نرم کن سیلیکونی ماکرو بررسی شده است:

1)مقاومت در برابر خمش: نرم کن سیلیکونی ماکرو در سطح پارچه قرار گرفته و میزان افتادگی کمتری در پارچه در جهت تار و پود خواهند داشت.به طور کلی نرم کننده های سیلیکونی باعث کاهش طول خمش و رطوبت بازیافتی الیاف می شوند از این رو نرم کننده های ماکرو یک مانع برای انتقال آب هستند.

2)میزان جذب رطوبت: ذره های سیلیکونی ماکرو با توجه به میزان ابعاد مولکولی بزرگ و قرارگیری در سطح الیاف مانند مانعی امکان ورود و خروج بخار و قطره های آب را به داخل و خارج نمی دهند و به طور کلی نرم کننده ماکرو سیلیکونی استحکام بیشتری در خیس شدن دارد و پارچه ماکرو سیلیکون دارای بیشترین نفوذ پذیری هوا هستند.

3)افزایش ظرافت و چسبندگی پارچه: نرم کننده های امولسیونی ماکرو به دلیل داشتن مولکول های بزرگ روی سطح پارچه باقی می مانند و به طور معمول باعث احساس نرمی و همچنین راحتی در هنگام پوشیدن می شوند و می توانند چسبندگی پارچه را افزایش دهند. که به محتوای آمین بهینه بستگی دارد با افزایش محتوای آمین طول زنجیره بلند تر شده و همچنین ویسکوزیته نرم کننده افزایش می یابد.

نرم کن سیلیکونی ماکرو | خرید، قیمت و بررسی 2 نوع آن

در صورتی که تعداد گروه های آمین مورد نیاز در این زنجیره نرم کننده کم یا ناکافی باشد و یا تعداد گروه های آمین بیش از حد زیاد باشد، نمی توان به نگرش مطلوب دست یافت.

4)حفظ رنگ: نرم کن سیلیکونی ماکرو نسبت به سایر روش‌ها مورد توجه بیشتری قرار دارد و ثبات رنگ بیشتری نیز دارد و از محو شدن و خونریزی رنگ ها در هنگام شستن جلوگیری می شود.

5)کاهش نویز اصطکاکی پارچه: علاوه بر این می توان به تاثیر نرم کن سیلیکونی ماکرو بر خصلت نویز اصطکاکی پارچه برای راحتی پوشیدن پرداخت. زیرا چنین سر و صدایی می تواند آزاردهنده باشد  که از طریق درمان های سطحی شیمیایی، به ویژه درمان متقاطع و نرم کننده های سیلیکونی می تواند اصلاح شود.

6)مقاومت در برابر چروک شدن:

نرم کن سیلیکونی ماکرو ساختار شبکه ای را روی سطح تشکیل می دهند که اثر پخش بسیار خوبی از خود نشان می دهد این ویژگی نرم کننده های ماکرو سیلیکونی می توانند به مقاومت در برابر چروک کمک کرده و اتوکشی را آسان کنند.


جهت دریافت قیمت نرم کن سیلیکونی ماکرو و دیگر مواد اولیه از جمله :  پلی آلومینیوم کلراید (پک) ، پلی الکترولیت و ایزوتیازولین، با شرکت پتروشیمی دانشمند تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا