پلی آکریل آمید چیست؟

پلی آکریل آمید چیست؟

پلی آکریل آمید یا پم، همان کمک منعقد کننده پلی الکترولیت می باشد که آن را با علامت اختصاری PAM یا PAA نیز نشان می دهند.

پلی آکریل آمید، یک رزین اکریلیک که دارای خاصیت منحصر به فرد محلول در آب است. در تصفیه فاضلاب های صنعتی و شهری استفاده می شود. این ماده دارای ساختار زنجیره ای خطی است. PAM بسیار جاذب آب است و در صورت هیدراته شدن ژل نرمی را تشکیل می دهد.

این پلیمر آبدوست و غیرسمی، میل ترکیبی با آب نشان می دهد و می تواند محلول های آبی با غلظت بسیار بالا را تشکیل دهد. به دلیل خواص ژل مانند خود، این محلول ها به عنوان لخته ساز در حذف ذرات معلق از فاضلاب و پساب های صنعتی، استفاده می شوند. از طریق گروه آمید بسیار واکنش پذیر (NH2)، پلیمر را می توان از نظر شیمیایی برای تولید پلیمر کاتیونی با بار مثبت یا پلیمر آنیونی با بار منفی اصلاح کرد. 

اصطلاح “Polyacrylamide” به طور ساده برای توصیف هر پلیمری که آکریل آمید در آن به عنوان یکی از مونومرها وجود دارد، استفاده می شود. وزن مولکولی پلی آکریل آمیدهای مختلف، متفاوت است. در وزن های بالا، به دلیل ویسکوزیته بالایی که دارند، دارای قابلیت کاهش کدورت و حفظ ویژگی های آب می باشند. این خواص باعث شده که در طیف گسترده ای از کاربردها قرار گیرند.

تولید پلی آکریل آمید:

پلی آکریل آمیدها از پلیمریزاسیون آکریل آمید (C3H5NO)، ترکیبی که از هیدراتاسیون اکریلونیتریل به دست می آید، تولید می شوند.جالب است بدانید که این ماده شیمیایی در دود سیگار نیز وجود دارد.

انواع پلی کریل آمید: 

با توجه به عملکرد پلی آکریل آمید، این ماده در سه نوع وجود دارد:

  • آنیونی 
  • کاتیونی
  • غیریونی (نانیونی یا بدون بار)

پلی آکریل آمید آنیونی:

این ماده حاصل از پلیمریزاسیون مونومرهای دیگر مانند آکریلات یا (2-اکریل امید) و (2-متیل پروپان سولفونات یا AMPS)، می باشد. این مونومرها با درصدهای مختلف برای تشکیل PAM آنیونی، به کار می روند. 

پلی آکریل آمید کاتیونی: 

1،4 دی متیل دی آلومینیوم، اتان آمینیوم (N,N,N-تری متیل-2-((1-oxo-2-پروپنیل)اکسی) و 1,2-دی متیل-5-وینیل پیریدینوم، مونومرهای مشترک PAM کاتیونی هستند.

پلی آکریل آمید غیر یونی:

در نامگذاری IUPAC ، به پلی آکریل آمیدی که دارای یک پلیمر محلول در آب می باشد و توسط پلیمریزاسیون مونومرهای آکریل آمید ساخته شده، پم نانیونیک گفته می شود. از نظر بار الکتریکی این ماده بدون بار یا خنثی می باشد. 

مکانیزم عملکرد :

مونومرهای محلول (مولکول های تک واحدی) از طریق عمل آغازگرهای رادیکال آزاد، وادار به پلیمریزه شدن (به هم پیوند می خورند تا مولکول های بزرگ و چند واحدی تشکیل دهند). در پلیمر حاصل، واحد تکرارکننده آکریل آمید دارای ساختار زیر است

پلی آکریل آمید چیست؟

 

فرآیند انعقاد یا لخته‌سازی از نمک‌های آلومینیوم یا آهن، اغلب در ترکیب با پلیمرهای با وزن مولکلولی بالا مانند PAM، برای حذف مواد آلی و جامدات معلق از طریق خنثی‌سازی بار، جذب، کمپلکس شدن با یون‌های فلزی، و جارو کردن استفاده می‌کند.

راه های تشخیص پلی آکریل آمید مناسب:

از کجا بدانیم که کدام نوع پم مناسب سیستم مورد نظر ماست؟ در صورت اطلاع از آنالیز آب، با بررسی بار یونی کلوئیدهای معلق، باید پم با بار یونی مخالف کلوئیدها را در نظر گرفت تا با جذب یکدیگر باعث لخته سازی بهتر و حذف کدورت گردند. همچنین در صورت انجام جار تست می توانید انواع نمونه های پم مورد نظر را با پساب مربوطه تست کنید تا به بهترین نتیجه جهت حذف کدورت دست یابید. 


 

به منظور خرید این ماده شیمیایی و جهت دریافت نمونه پم با بخش فروش پتروشیمی دانشمند تماس بگیرید. قیمت پم برای هر وزن مولکولی متفاوت است. پتروشیمی دانشمند، تولید کننده پلی آکریل آمید آنیونی و کاتیونی می باشد.

📞 تماس با ما

شرکت پتروشیمی دانشمند ، فعالیت خودرا درزمینه تامین مواد اولیه صنایع چرم سازی و ریسندگی از سال 1372 آغاز نمود و درراستای گسترش فعالیت های این مجموعه و حرکت به سوی توسعه و در جهت نیل به مقاصد خود، اقداماتی انجام داده است.


 

دکمه بازگشت به بالا