تلفن تماس :

1817 - 026

بوتیل دی گلایکول

بوتیل دی گلیکول (BDG) چیست؟

این ماده، نوعی حلال آلی است که از نظر شکل ظاهری به صورت مایع شفاف، بی رنگ و با بوی ملایم شبیه به بوی الکل است. بوتیل دی گلیکول با نام های تجاری دیگری مانند بوتیل دی اکسیتول و دی اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر، نیز شناخته می شود. این حلال فراریت کم و نقطه جوش بالایی دارد و در صنعت رنگ و رزین بیشترین استفاده را دارد.

خواص بوتیل دی گلیکول شبیه بوتیل گلیکول است، اگرچه کندتر تبخیر می شود. مانند سایر گلیکول اترها، بوتیل دی گلیکول ماهیت دو عملکردی دارد و شامل هر دو گروه اتر و الکل در یک مولکول است. بوتیل دی گلیکول به طور کامل با آب و طیف وسیعی از حلال های آلی قابل اختلاط است. این امتزاج عالی، بوتیل دی گلیکول را به یک حلال، جفت کننده و ترکیب کننده همه کاره تبدیل می کند که ویژگی های عملکرد عالی را در طیف گسترده ای از کاربردها ارائه می دهد.

ماهیت دو عملکردی بوتیل دی گلیکول همچنین به این معنی است که واکنش های معمولی یک الکل مانند استری شدن، اتریفیکاسیون، اکسیداسیون و تشکیل استات ها و الکلات ها را نشان می دهد. بوتیل دی گلیکول یکی از چندین حلال گلیکول اتر است.

بوتیل دی گلیکول با بسیاری از حلال های رایج از جمله هیدروکربن های آلیفاتیک، الکل ها، کتون ها، آلدئیدها، اترها، گلیکول ها، گلیکول اترها و آب قابل اختلاط است.

ساختار بوتیل دی گلایکلول

ساختار بوتیل دی گلایکلول

جدول مشخصات فنی بوتیل دی گلایکول

فرمول خطی

CH3CH2CH2CH2OCH2CH2OCH2CH2OH

فرمول مولکولی

C8H18O3

جرم مولکولی

 162.229 g/mol

نقطه ذوب

-68°C

نقطه جوش

347.1°C at 760 mmHg

نقطه اشتعال

163.7°C

فشار بخار

3.39E-06mmHg at 25°C

انحلال پذیری

در آب و اتانول، اتیل اتر و استون محلول می باشد.

تولید بوتیل دی گلایکول

بوتیل دی گلیکول یکی از محصولات مشترکی است که هنگام واکنش مولکول های اتیلن با n-بوتانول با استفاده از یک کاتالیزور قلیایی ایجاد می شود. اگر در پایان این فرآیند نسبت اتیلن به بوتانول بیشتر از دو باشد، بوتیل دی گلیکول (به همراه مونو اترهای تری اتیلن گلیکول) تولید می شود.

بوتیل دی گلیکول یا حلال بنزینی که از فرآوری فرآورده نفتی با عملیات هیدرولیکی به دست می آید.

کاربرد بوتیل دی گلیکول

  • بوتیل دی گلیکول بیشتر در صنایع پوشش و رنگ استفاده می شود، جایی که فراریت کم و نقطه جوش بالا باعث شده است که به طور گسترده ای به عنوان یک محرک جریان برای تکمیل پخت مانند ملامین، اوره، فنل یا کامپوزیت های رزین اپوکسی پذیرفته شود. همچنین به طور گسترده ای در لعاب های اجاق گاز استفاده می شود، زیرا تبخیر بالایی دارد که به این معنی است که می توان خواص لعاب را بدون تأثیر بر زمان خشک شدن بهبود بخشید. همچنین در رنگ های خشک کننده هوا نقش دارد.
  • بوتیل دی گلیکول همچنین در صنعت چاپ یافت می شود، جایی که حلال جوهرهای چاپ است و همچنین یک ماده اولیه در تولید بوتیل دی گلیکول استات است.
  • بوتیل دی گلیکول به عنوان یک حلال برای رنگ ها و لاک ها، در صنایع شیمیایی، مواد شوینده خانگی، مواد شیمیایی دم کردن و فرآوری نساجی عمل می کند.
  • بوتیل دی گلیکول به عنوان ماده اولیه در سنتز شیمیایی استفاده می شود.
  • بوتیل دی گلیکول به عنوان مایع سوخت یا جایگزین نفت سفید برای گرمایش کوره استفاده می شود.
  • بوتیل دی گلیکول یک حلال برای رزین های مصنوعی و طبیعی، روغن ها، چربی ها است.
  • بوتیل دی گلیکول تمایل به تاول زدن را کاهش می دهد و کشش رنگ ها را بهبود می بخشد.
  • بوتیل دی گلیکول به عنوان یک حلال در پوشش ها و کاربردهای پاک کننده برای بازارهای صنعتی و مصرفی استفاده می شود.
  • بوتیل دی گلیکول همچنین به عنوان یک واسطه شیمیایی برای تولید دی اتیلن گلیکول مونوبوتیل اتر استات (DBA) و برخی علف کش ها، حشره کش ها و نرم کننده ها استفاده می شود.
  • بوتیل دی گلیکول نیز در کاربرد روغن ترمز هیدرولیک استفاده می شود.

ایمنی و شرایط نگهداری بوتیل دی گلایکلول

بوتیل دی گلیکول در کانتینرهای فله ای یا در بشکه های ساخته شده از فولاد نرم و یا فولاد ضد زنگ ذخیره و حمل می شود و همیشه باید در زیر نیتروژن نگهداری شود. دمای اتاقی که در آن نگهداری می شود نباید بیش از 40 درجه سانتیگراد باشد، زیرا در دماهای بالاتر می تواند اکسید شود.

بوتیل دی گلیکول به عنوان یک محرک طبقه بندی می شود و نباید با اسیدهای قوی یا اکسید کننده ها تماس داشته باشد. نقطه اشتعال آن 105 درجه سانتیگراد و وزن مخصوص 0.955 است. نگهداری بوتیل دی گلیکول در شرایط مناسب می تواند عمر مفید آن را تا یک سال افزایش دهد.

لیست قیمت بوتیل دی گلایکول

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت BDG

تماس بگیرید.

 

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *