تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون در چیست؟

تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون، 8 امین عنصر فراوان کره زمین

تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون در چیست + فرمول، مقایسه سختی، کاربرد و معرفی آن به صورت جامد + بررسی یون و ویژگی این ماده شیمی در طبیعت و شرایط اسیدی و قلیایی


تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون، 8 امین عنصر فراوان کره زمین
سیلیسیم عنصری شیمیایی از خانواده شبه فلز هاست که در گروه چهارم و ردیف سوم با عدد اتمی چهارده قرار گرفته است. سیلیسیم از لحاظ فراوانی بر پایه جرم، هشتمین عنصر فراوان روی کره زمین است.
این عنصر، به سختی در طبیعت به طور خالص و آزاد یافت می شود و بیشتر می توان آن را در گرد و غبار، ماسه، سیارک ها و سیاره ها در قالب سیلیسیم دی اکسید(سیلیس) و یا سیلیکات ها پیدا کرد.
بیشتر سیلیسیمی که به لحاظ تجاری ارزشمند است و به کار می رود تقریبا بدون جداسازی (خالص سازی عنصر از عناصر همراه) مورد بهره برداری قرار می گیرند؛ این عنصر برای ملات و اندود گچ و سیمان، سلول های خورشیدی، تجهیزات ضد آب، مواد منفجره، سرامیک سازی، تولید مواد سیلیسی، صنعت رنگ، پلاستیک، لاستیک، پاک کننده های صنعتی و عمومی، صنعت پالایش فولاد، ریخته گری، شیشه سازی و بسیاری از صنایع مرتبط با شیمی که از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند (مانند صنعت الکترونیک، ساخت تراشه های مدار و در نتیجه ساخت رایانه های پیشرفته تر) استفاده می شود.
تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون، 8 امین عنصر فراوان کره زمین
در رابطه با سیلیکون ها، این دسته از مواد در حقیقت پلیمرهایی بر پایه سیلیسیم بوده و دارای پیوند های سیلوکسان (پیوند های متناوب و تکرار شونده ی سیلیسیم ـ اکسیژن ـ سیلیسیم) هستند.
 سیلیکون‌ها بیشتر برای پایداری در شرایط محیطی شدید (شرایط محیطی سخت مانند محیط بسیار اسیدی یا قلیایی، حرارت یا فشار های بسیار بالا یا پایین) مورد استفاده قرار می‌گیرند، که تا حدودی ناشی از عدم عملکرد در محصولات نهایی است.
برای مثال سیلیکون اکسید کاربید (ترکیبی دارای اتم کربن، سیلیسیم و اکسیژن) به دلیل ظرفیت برگشت پذیر بالاتر در مقایسه با گرافیت (کربن خالص)، به عنوان ماده به کار رفته در سمت آند (قطب منفی باتری ها) در باتری های لیتیومی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
فرآیندهای جنبشی در یک آند منجر به محو شدن سریع ظرفیت حتی در چگالی جریان نسبتاً کم می‌شود و در نتیجه مانع تجاری‌سازی آن می‌شود. در این فرآیند، یک روغن سیلیکونی متمایز و غنی از فنیل (زنجیر حلقوی شش کربنه) به عنوان پیش ماده برای تولید مواد آند از طریق پیرولیز ساده (قرار دادن مواد در وضعیت دمایی بسیار بالا به منظور تسهیل تجزیه ی مولکولی مواد مورد نظر) استفاده می شود.

نتیجه گیری :

در این مقاله تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون را به صورت مختصر بررسی کردیم و با کاربرد و فرآیند های متفاوت این 2 ماده در دنیای شیمی و طبیعت آشنا شدیم. مقاله تفاوت بین سیلیسیم و سیلیکون توسط تیم پتروشیمی دانشمند (تولید کننده انواع مواد شیمیایی با بهترین کیفیت) تهیه و تنظیم شده است.
جهت خرید و استعلام قیمت مواد اولیه شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف، لطفا با کارشناسان و مشاورین ما در ارتباط باشید
دکمه بازگشت به بالا