تلفن تماس :

1817 - 026

سفید کننده نوری

سفید کننده نوری (اپتیکال برایتنر)

روشن‌کننده‌های نوری، عوامل روشن‌کننده نوری (OBA)، روشن‌کننده‌های فلورسنت (FBA)، یا سفیدکننده‌های فلورسنت (FWA)، ترکیبات شیمیایی هستند که نور را در ناحیه فرابنفش و بنفش (معمولاً 340-370 نانومتر) از طیف الکترومغناطیسی جذب می‌کنند. بازتابش نور در ناحیه آبی (معمولاً 420-470 نانومتر) از طریق پدیده فلورسانس می باشد. در واقع سفید کننده های فلورسنت، روشن کننده های نوری نیز نامیده می شوند، این ها مواد فلورسنتی هستند که می توانند نور UV را جذب کرده و نور مرئی (آبی-بنفش) را ساطع کنند. بنابراین، هنگامی که روی پارچه‌ها قرار می‌گیرند، سفیدی یا درخشندگی پارچه‌های سفید یا کم رنگ را افزایش می‌دهند.

اپتیکال برایتنرها معمولاً برای افزایش سفیدی یک پارچه استفاده می شوند. آن ها نور فرابنفش را به طول موج در طیف مرئی تبدیل می کنند. اکثرا برای بهبود جلوه سفید پارچه استفاده می شوند، نور را در طیف آبی ساطع می کنند، زیرا بیشتر رنگ های مایل به سفید در انتهای طیف قرمز- زرد بیشتر منعکس می شوند.

عملکرد سفید کننده نوری

متداول‌ترین کلاس‌های ترکیبات با این ویژگی، استیل‌بن‌ها هستند، به‌عنوان مثال، 4،4′-دیامینو-2،2′-استیل بندی سولفونیک اسید. ترکیبات فلورسنت قدیمی و غیرتجاری شامل آمبلیفرون است که در قسمت UV طیف جذب می شود و در قسمت آبی طیف مرئی دوباره منتشر می کند. یک سطح سفید که با یک روشن کننده نوری درمان شده است، می تواند نور مرئی بیشتری نسبت به آنچه بر روی آن می تابد ساطع کند و باعث می شود روشن تر به نظر برسد. نور آبی ساطع شده توسط روشن کننده کاهش رنگ آبی مواد درمان شده را جبران می کند و رنگ را از زرد یا قهوه ای و به سمت سفید تغییر می دهد.

تقریباً 400 نوع روشن کننده در پایگاه بین المللی Color Index فهرست شده است، اما کمتر از 90 نوع به صورت تجاری تولید می شوند و تنها تعداد انگشت شماری از آن ها از نظر تجاری مهم هستند. نام‌های عمومی شاخص رنگ و اعداد اصلی را می‌توان به یک ماده خاص اختصاص داد. با این حال، برخی از آن ها تکراری هستند، زیرا تولید کنندگان هنگام تولید آن را برای شماره شاخص درخواست می کنند. تولید جهانی سفیدکننده های نوری برای کاغذ، منسوجات، و مواد شوینده تنها تحت سلطه چند تری آزول-استیلبن دی و تترا سولفونه و مشتقات استیل بن-بی فنیل دی سولفونه است. مشتقات استیلبن بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش، به دلیل تشکیل سیس استیلبن های غیر فعال نوری، محو می شوند. آن ها نیز مانند بسیاری از رنگ های رنگی توسط اکسیژن موجود در هوا تجزیه می شوند. برخی از روشن کننده های غیر استیلبن در کاربردهای دائمی تر مانند سفید کردن الیاف مصنوعی استفاده می شوند.

روشن کننده ها را می توان با افزودن پلی ال های خاصی مانند پلی اتیلن گلیکول با وزن مولکولی بالا یا پلی وینیل الکل تقویت کرد. این افزودنی ها انتشار نور آبی مرئی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. روشن کننده ها را نیز می توان “خاموش کرد”. روشن کننده بیش از حد اغلب باعث ایجاد یک اثر سبز می شود زیرا انتشار گازهای گلخانه ای در بالای ناحیه آبی در طیف مرئی ظاهر می شود.

عوامل روشن کننده نوری یا اپتیکل برایتنر (OBA) مواد شیمیایی هستند که به همه چیز از کتانی و بلوزهای ابریشمی گرفته تا جوراب و لباس زیر اضافه می شوند. آن ها از فرآیند فلورسانس استفاده می کنند تا چشمان شما را فریب دهند تا تصور کنند لباس های شما سفیدتر و درخشان تر از آنچه هستند هستند. برای اطمینان از اینکه لباس‌های شما این ظاهر سفیدتر از سفید را حفظ می‌کنند، بسیاری از شوینده‌های لباسشویی حاوی روشن‌کننده‌های نوری نیز هستند.

طیف مرئی

این طیف مرئی است. نوری که می‌توانیم با چشم غیرمسلح ببینیم و تنها بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی است.

طیف الکترومغناطیسی

این طیف الکترومغناطیسی است. از سمت چپ با پرتوهای گاما شروع می شود و از طریق اشعه ایکس، مایکروویو و امواج رادیویی به سمت راست حرکت می کند. طیف کوچک مرئی که بین اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز قرار می گیرد را می بینید؟ این تنها بخشی است که انسان ها می توانند با چشم غیر مسلح ببینند… مگر اینکه اپتیکال برایتنیرها درگیر باشند.

سفیدکننده های نوری، بخشی از پرتوهای فرابنفش نامرئی را جذب می کنند و دوباره آن ها را به صورت نور آبی ساطع می کنند. این نور آبی منعکس شده است که باعث می شود پارچه ها روشن تر و سفیدتر به نظر برسند.

تشخیص وجود روشن کننده های نوری در زیر نور فرابنفش سیاه آسان است. پارچه‌ها و مواد شوینده‌ای که حاوی OBA یا سفید کننده نوری بیشتری هستند نسبت به آنهایی که مقدار کمتری دارند روشن‌تر به نظر می‌رسند. به منظور درک بهتر به شکل زیر توجه کنید:

تشخیص وجود روشن کننده های نوری در نور فرابنفش سیاه

در حالی که لباس‌های حاوی سفیدکننده نوری، ممکن است در فروشگاه یکسان به نظر برسند، اما در زیر منابع نوری که حاوی نور UV بیشتری هستند، ظاهر متفاوتی دارند. در اینجا چالشی برای تولیدکنندگانی وجود دارد که لباس‌ها را با استفاده از پارچه‌های تامین‌کنندگان مختلف مونتاژ می‌کنند. اگرچه آستین و یقه ممکن است در زیر نور فروشگاه با هم مطابقت داشته باشند، این رنگ ها می توانند تحت منابع نور UV تغییر کنند.

تولیدکنندگانی که از سفیدکننده های نوری در پارچه های خود استفاده می کنند، باید از مقادیر ثابت استفاده کنند، در غیر این صورت تفاوت برای مصرف کنندگان قابل توجه خواهد بود. هنگام مونتاژ لباس با قطعاتی از تامین‌کنندگان مختلف یا پارچه‌های مختلف، تولیدکنندگان باید میزان روشن‌کننده‌های نوری را ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که محصولات پس از قرار گرفتن در معرض نور UV ظاهر خود را حفظ می‌کنند.

درک سفیدکننده های نوری و نحوه تأثیر آن ها بر بسترها، بینشی در مورد اینکه چرا تولیدکنندگان باید رنگ را با دقت کنترل کنند، به شما می دهد. مؤثرترین راه‌ها استفاده از یک غرفه نوری برای ارزیابی بصری میزان روشن‌کننده‌های نوری، یا یک اسپکتروفتومتر با نور فرابنفش مدرج، برای اندازه‌گیری و کمی کردن این اثر است.

کاربرد سفید کننده نوری

اپتیکال برایتنرها در صنایع مختلفی استفاده می شوند:

  • برای سفید کردن انواع کاغذ در صنعت کاغذسازی مورد مصرف قرار می گیرند. روشن کننده ها در بسیاری از کاغذها، به ویژه کاغذهای با روشنایی بالا استفاده می شوند، که در نتیجه ظاهر بسیار فلورسنت آن ها در زیر نور UV است. روشنایی کاغذ معمولاً در 457 نانومتر اندازه‌گیری می‌شود، که در محدوده فعالیت فلورسنت روشن‌کننده‌ها قرار دارد. کاغذ مورد استفاده برای اسکناس حاوی روشن کننده های نوری نیست، بنابراین یک روش رایج برای تشخیص اسکناس های تقلبی، بررسی فلورسانس است.
  • به عنوان یک عامل سفیدکننده برای تولید بعضی از مواد شوینده به کار گرفته می شوند. معمولاً به شوینده های لباسشویی روشن کننده اضافه می شود، تا لباس تمیزتر به نظر برسد. لباس‌های شسته‌شده معمولاً مایل به زرد به نظر می‌رسند که مصرف‌کنندگان آن را دوست ندارند. روشن کننده های نوری جایگزین بلوینگ شده اند که قبلاً برای ایجاد همان اثر استفاده می شد.
  • برای تولید انواع پارچه های سفید به کار می روند.
  • در صنعت تولید و ساخت انواع پلاستیک نیز کاربرد دارند.
  • به عنوان افزودنی های اصلاح کننده رنگ یا روشن کننده در لوازم آرایشی مانند شامپوها، نرم کننده ها و آرایش چشم استفاده می شوند.روشن کننده های نوری در لوازم آرایشی نیز کاربرد پیدا کرده اند. یکی از کاربردها برای شستن و حالت دهنده موهای خاکستری یا بلوند است که در آن روشن کننده نه تنها می تواند درخشندگی و درخشندگی مو را افزایش دهد، بلکه می تواند تغییر رنگ مات و زرد را بدون تیره کردن موها اصلاح کند. برخی از پودرهای پیشرفته صورت و چشم حاوی میکروکره های روشن کننده نوری هستند که نواحی سایه یا تیره پوست مانند “چشم های خسته” را روشن می کند.

کاربرد نهایی سفید کننده نوری

  • سفید کننده شوینده (به جای مواد آبی)
  • براق کننده کاغذ (داخلی یا در روکش)
  • سفید کننده الیاف (داخلی، اضافه شده به مذاب های پلیمری)
  • سفید کننده پارچه (خارجی، اضافه شده به پوشش پارچه)

لیست قیمت سفید کننده نوری

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت اپتیکال برایتنر

تماس بگیرید.

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *