تلفن تماس :

1817 - 026

مونو اتانول آمین

مونو اتانول آمین، یک ترکیب شیمیایی آلی با فرمول HOCH2CH2NH2 یا (C2H7NO) است. این مولکول دارای دو بخش آمینی و الکلی است یعنی هم حاوی یک آمین اولیه است و هم یک الکل اولیه دارد. اتانول آمین مایعی چسبناک و بی رنگ است و بوی آن یادآور آمونیاک است.

مونو اتاتول آمین چیست؟

ترکیب شیمیایی مونو اتانول آمین یا اتانول آمین با نماد اختصاری MEA نمایش داده می شود. مشتقات مونواتانول آمین در طبیعت گسترده است.

اتانول آمین ها گروهی از الکل های آمینه را تشکیل می دهند. یک دسته از آنتی هیستامین ها به عنوان اتانول آمین ها شناخته می شوند، که شامل کاربینوکسامین، کلماستین، دیمن هیدرینات، کلرفنوکسامین، دیفن هیدرامین و داکسی الامین هستند.

جدول مشخصات فنی مونو اتانول آمین:

فرمول شیمیایی مونو اتانول آمین

C2H7NO

شکل ظاهری

مایع بی رنگ ویسکوز

نام های متداول

2-هیدروکسی اتیلن /2-آمینو-1-اتانول / مونو اتانول آمین / بتا-آمینو اتانول / اولامین / گلیسینول / اتیل اولامین / کولامین / آمین/20آمینو اتانول

جرم مولکولی

61.084 g/mol

نقطه ذوب

10.3 °C

نقطه جوش

170 °C

انحلال پذیری

در آب قابل اختلاط است.

دانسیته

1.0117 g/cm3

بو

بوی نامطبوع مانند آمونیاک

فشار بخار

64 Pa (20 °C)

نام های دیگر مونو اتانول آمین:

2-آمینو اتانول، مونو اتانول آمین،ETA)  یا MEA)

روش تولید مونو اتانول آمین:

برای تولید مونو اتانول آمین، باید دو ترکیب شیمیایی آمونیاک و اتیلن دی اکسید (به صورت محلول آبی) را در مجاورت یکدیگر قرار داد، تا با یکدیگر واکنش نشان دهند. مونو اتانول آمین و تری اتانول آمین و دی اتانول آمین محصولات حاصل از این واکنش شیمیایی می باشند. با استکیومتری می توان مقدار هر کدام از این آمین ها را کنترل و تنظیم کرد.

این فرآیند شیمیایی جز واکنش های به شدت گرماده محسوب می شود، که در انجام این واکنش دما به شدت بالا می رود و ممکن است به نقطه اشتعال برسد. بر همین اساس این واکنش شیمیایی باید در محیطی مجهز و ایمن انجام شود.

تولید صنعتی مونو اتانول آمین:

مونو اتانول آمین از واکنش اکسید اتیلن با آمونیاک در محلول آبی تولید می شود. این واکنش همچنین باعث تولید دی اتانول آمین و تری اتانول آمین می شود. نسبت محصولات را می توان با استوکیومتری واکنش دهنده ها کنترل کرد. 

واکنش های مونو اتانول آمین:

هنگام واکنش با دی اکسید کربن، 2 معادل اتانول امین از طریق واسطه اسید کربنیک واکنش می دهند و یک نمک کاربامات تشکیل می دهند، که هنگام گرم شدن اتانولامین و دی اکسید کربن را اصلاح می کند.

کاربرد مونو اتانول آمین:

  • اتانول امین را معمولاً مونو اتانول آمین یا MEA می نامند، تا از دی اتانول امین (DEA) و تری اتانول امین (TEA) متمایز شود. این ماده به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شوینده، امولسیون کننده، جلا، داروها، بازدارنده های خوردگی و واسطه های شیمیایی استفاده می شود. به عنوان مثال: واکنش اتانولامین با آمونیاک باعث می شود اتیلن دی آمین، پیشماده شیمیایی معمولاً استفاده شده، EDTA باشد.

  • شستشوی جریان گاز
  • در داروسازی برای تولید انواع داروها به کار می رود.
  • این ماده همچنین یکی از عناصر پاک کننده مایعات شیشه جلو اتومبیل است.
  • این ماده به عنوان آمین کنترل کننده pH مورد مصرف قرار می گیرد.

کاربرد مونو اتانول آمین در اسکرابر دی اکسید کربن و گاز ترش:

مونو اتانول آمین مانند سایر آمین ها، پایه ضعیف است و از این خاصیت در مالش گاز استفاده می شود. مونو اتانول آمین ها می توانند انتشار دودکش کربن دی اکسید کربن (CO2) را با زغال سنگ سوخت، متان احتراق شده و بیو گاز احتراق انجام دهند. شستشوی مونو اتانول آمین تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهد و می تواند صنعت ذغال سنگ و بیوگاز تاریخی را مدرن تر، سالم تر و قابل فروش تر کند. از اسکراب دی اکسید کربن MEA برای بازسازی هوای زیردریایی ها نیز استفاده می شود.

محلول های MEA در آب به عنوان مایع شستشوی جریان گاز در تصفیه کننده های آمین استفاده می شود. به عنوان مثال: از مونو اتانول آمین آبی برای حذف دی اکسید کربن (CO2) و سولفید هیدروژن (H2S) از جریان های مختلف گاز استفاده می شود. به عنوان مثال: گاز دودکش و گاز طبیعی ترش. مونو اتانول آمین، ترکیبات اسیدی محلول را یونیزه می کند و آن ها را قطبی و قابل حل تر می کند.

محلول های اسکرابر مونواتانول آمین را می توان از طریق یک واحد بازسازی، بازیافت کرد. هنگامی که مونو اتانول آمین گرم می شود، به دلیل اینکه یک پایه نسبتاً ضعیف است، گاز محلول H2S یا CO2 را آزاد می کند و در نتیجه یک محلول خالص مونو اتانول آمین ایجاد می کند.

کاربرد داروئی مونو اتانول آمین:

در فرمولاسیون های دارویی، از مونو اتانول آمین در درجه اول برای ایجاد بافر یا تهیه امولسیون استفاده می شود. از گرید دارویی آن می توان به عنوان تنظیم کننده pH در محصولات آرایشی استفاده کرد. این ماده اسکلروزان کننده تزریقی به عنوان گزینه درمانی بواسیرهای علامت دار است.

کاربرد مونو اتانول آمین در نیروگاه ها:

اتانول امین اغلب برای قلیایی سازی آب در چرخه های بخار نیروگاه ها، از جمله نیروگاه های هسته ای با راکتورهای آب تحت فشار استفاده می شود. این قلیایی سازی برای کنترل خوردگی اجزای فلزی انجام می شود. ETA (یا بعضاً آمین آلی مشابه؛ به عنوان مثال، مورفولین) به این دلیل انتخاب می شود، که به دلیل نوسانات آن در مولدهای بخار (دیگ های بخار) و شکاف جمع نمی شود، بلکه در کل چرخه بخار نسبتاً یکنواخت توزیع می شود. در چنین کاربردی، ETA یکی از عناصر اصلی به اصطلاح “تصفیه کامل فرار” آب (AVT) است.

لیست قیمت اتانول آمین:

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت مونواتانول آمین

تماس بگیرید.

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

2 پاسخ

    1. سلام
      به احتمال زیاد مبدل پلیت کولر شما گرفته و نیاز به اسید شویی دارد و دمای مونو شما را پایین نمی آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *