تلفن تماس :

1817 - 026

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. دیسپرسانت
  6. /
  7. دیسپرس کننده نساجی

دیسپرس کننده نساجی

4/5 - (1 امتیاز)
پتروشیمی دانشمند تولید کننده دیسپرس کننده پودی نساجی می باشد.

دیسپرس کننده نساجی، خاصیت آنتی الیگومری داشته و از تجمع رنگ در جداره ها و نازل های دستگاه رنگرزی خودداری کرده و تاثیر آن در دمای بالا نیز مطلوب می باشد. شرکت پتروشیمی دانشمند، تولید کننده و تامین کننده مواد شیمیایی می باشد. جهت خرید محصولات و برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد اولیه شیمیایی و صنایع نساجی می توانید با کارشناسان فروش پتروشیمی دانشمند در تماس باشید. 

دیسپرس کننده نساجی (DK-70) چیست ؟

دیسپرس کننده های نساجی به عنوان موادی جهت معلق نگه داشتن رنگ های دیسپرس شده در حمام رنگرزی و افزایش مهاجرت و یکنواختی رنگ حاصل از رنگرزی شناخته می شوند. این مواد به منظور تسهیل در عملیات آسیاب کردن رنگزاها و نیز پایدار نگه داشتن حالت دیسپرسیون آن ها طی رنگرزی استفاده می شوند. پایداری دیسپرسیون مهم ترین پارامتر در فرآیند این رنگرزی است، به این دلیل که ناپایداری در دیسپرسیون منجر به تجمع مولکولی ذرات رنگزا و احتمالا رسوب آن ها خواهد شد و در نتیجه رنگ حاصل، رنگی نا مطلوب و فاقد ثبات های کافی خواهد بود.

از آن جا که تمایل به ناپایداری دیسپرسانت نساجی در رنگرزی به روش HT بیشتر است، لذا تحت این شرایط  برای حفظ دیسپرسیانت نساجی می توان مقدار بیشتری مواد دیسپرس کننده به حمام رنگرزی افزود. مواد دیسپرس کننده نساجی که معمولا غیر یونی هستند، از جمله لیگنین سولفات ها یا پلیمرهای تراکمی آریل سولفونیک اسیدها، عمل خرد کردن و ریز شدن ذرات رنگزا را با جلوگیری از تجمع ذرات آسان می کنند و این امکان را فراهم می آورند، که بتوان رنگ ها را در شکل مایع یا پودر تهیه کرد. اگرچه مواد دیسپرس کننده، پخش کردن رنگدانه ها در آب را آسان می کنند، اما عمل اصلی آن ها علاوه بر تسهیل در ریز شدن ذرات بزرگ رنگدانه، پخش کردن در طی فرآیند رنگرزی است.

دیسپرس کننده نساجی هیچ گونه تاثیری روی درخشندگی شید رنگ ندارد، و در محیط های اسیدی و قلیایی خواص خود را حفظ می کند.

جدول مشخصات فنی دیسپرس کننده نساجی DK-70:

نام ماده
دیسپرس کننده نساجی
کد محصول
DK-70
شکل ظاهری
مایع ویسکوز زرد رنگ
pH
8-7
ماهیت یونی
آنیونیک – نانیونیک
خاصیت حل شوندگی
به هر نسبتی در آب حل می شود.

 

انواع مواد دیسپرس کننده در نساجی:

  • دیسپرس کننده پودری
  • دیسپرس کننده مایع
  • دیسپرس کننده پرک

کاربرد دیسپرس کننده نساجی:

  • در رنگرزی و الیاف پلی استر به عنوان یک دیسپرس کننده عالی عمل نموده و از تجمع رنگ جلوگیری می کند.
  • از تشکیل رسوبات الیگومری در دستگاه رنگرزی جلوگیری می کند.
  • در رنگرزی الیاف پشمی، پلی استر نقش دیسپرس کنندگی و یکنواخت کنندگی بسیار خوبی داشته و از لکه گذاری رنگ های دیسپرس روی الیاف پشمی جلوگیری می کند.
  • این ترکیب برای پلی استر با الیاف دیگر مانند پنبه، ویسکوز، الیاف پشمی قابل استفاده می باشد.

ویژگی های دیسپرس کننده نساجی:

خاصیت یکنواخت کنندگی داشته و از تجمع و ته نشین شدن رنگ جلوگیری می کند.

مقدار مصرف دیسپرس کننده نساجی در رنگرزی:

دوز مصرف دیسپرس کننده نساجی در رنگرزی کالای پلی استر با رنگزای دیسپرس به میزان 1 الی 1.5 گرم بر لیتر می باشد. همچنین برای رنگرزی مخلوط پلی استر، پشم و آکریلیک و الیاف پشمی به میزان 0.7 گرم بر لیتر می باشد.

نحوه مصرف دیسپرس کننده نساجی DK-70:

این محصول را می توان جهت دیسپرس کردن رنگ های بازی، خمی و دیسپرس در حمام رنگرزی و یا پخش کردن انواع پیگمنت ها در خمیر چاپ به کار برد. این مواد در هنگام آماده کردن سیستم رنگرزی، همراه با آب به رنگزا اضافه می شود و سپس آن را به حمام رنگرزی اضافه می کنند.

تاثیر دیسپرس کننده های نساجی:

تاثیر دیسپرس کننده ها به دو عامل بررسی می گردد:

  • جذب گروه قطبی آن به سطح پیگمنت
  • رفتار زنجیر غیر قطبی ان در اطراف ذره

بخش قطبی مولکول، خود را به سطح رنگزا می چسبانند و با زنجیره ی غیر قطبی خود به سمت رزین گسترش پیدا می کنند.

دیسپرسانت نساجی برای رنگ آمیزی پارچه و روشنایی نوری:

فرآیند دیسپرس کنندگی برای پخش رنگ در رنگ آمیزی مواد نساجی، که حاوی الیاف طبیعی و یا مصنوعی هستند، رخ می دهد. این رنگدانه ها ممکن است در آب یا حلال های آلی حل شوند. برای جلوگیری از تجمع رنگ ها یا مواد براق کننده نوری هنگام رنگ آمیزی یا روشنایی نوری الیاف طبیعی یا مصنوعی، با رنگ ها یا مواد براق کننده نوری که به میزان کمی در آب محلول هستند، ماده پراکنده کننده یا روشن کننده نوری تهیه می شود. نمونه هایی از متداول کننده های، محصولات چگالشی غیر فعال سطح β-نفتالن سولفونیک اسید یا سایر اسیدهای سولفونیک معطر و فرمالدئید و لیگنین سولفونات ها و ترکیبات فعال سطحی مانند ترکیبات اضافی اتیلن اکسید با فنل ها یا نفتول ها هستند، که ممکن است باشد یا نباشد.

مشهورترین نوع جوهر منسوجات دیجیتال “جوهر پراکنده ” است. این همان چیزی است که در فرآیند چاپ رنگ تصعید استفاده می شود. این جوهرها به پارچه تزریق می شوند و در واقع رنگ می شوند و به بخشی از نساجی تبدیل می شوند. جوهرهای پراکنده به پراکندگی کم انرژی، انرژی متوسط ​​و انرژی زیاد تقسیم می شوند.

دیسپرس کننده ها جز مواد الزامی در نسخه رنگرزی مصرفی در رنگزاهای دیسپرس هستند.

فرآیند رنگرزی در نساجی چیست؟

رنگرزی به طور کلی به فرآیندی اطلاق می گرد، که طی آن کالای نساجی مانند الیاف، نخ، پارچه یا پوشاک توسط محلولی شامل مواد رنگرزی شیمیایی، رنگ گردد. به عبارت دیگر رنگرزی فرآیندی است که طی آن زمان و ماده ی رنگزا در درجه حرارت مشخص شده، در داخل منسوج نفوذ کرده و آن را رنگ می کنند.

مروری بر رنگزای دیسپرس:

رنگزای دیسپرس، ذاتا در آب نامحلول هستند و تنها به صورت ذرات ریز معلق در آب در می آیند. این رنگزاها از تنوع ساختاری برخورد دارند، لکن عموما دارای بنیان آزوئیک یا آنتراکینونی هستند.

اغلب مواد رنگزای دیسپرس دارای گروه های آمینو یا آمینوی استخلاف شده هستند، ولی گروه های قابل حل نظیر اسید سولفونیک ندارند، به همین دلیل در محیط های آبی همراه با دیسپرس کننده استفاده می شوند. کاربرد اصلی این رنگزاها در رنگرزی الیاف آبگریز همچون استات سلولز، پلی استر، آکریلیک و موارد خاص برای الاف پلی آمیدی است.

لیست قیمت دیسپرس کننده نساجی:

ردیف
نام محصول
قیمت
1
قیمت دیسپرسانت نساجی DK-70
تماس بگیرید
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *