تلفن تماس :

1817 - 026

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. مواد شیمیایی نساجی
  6. /
  7. یکنواخت کننده راکتیو

یکنواخت کننده راکتیو

Rate this post

یکنواخت کننده راکتیو دارای ثبات رنگ های خمی، راکتیو و مستقیم است و همچنین شفافیت و راندمان جذب رنگ را افزایش می دهد. شرکت پتروشیمی دانشمند، تولید کننده مواد شیمیایی صنعت نساجی آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی می باشد.

یکنواخت کننده راکتیو چیست؟

این ماده به عنوان یکنواخت کننده در رنگرزی پلی استر اضافه می شود. این ماده شامل هیچ گونه ماده کریری نمی باشد، اگرچه خواص مشابه کریرها از خود نشان می دهد. همچنین فقط یک ماده یکنواخت کننده نیست، بلکه در مواردی که رنگرزی پارچه دشوار می باشد، یا مدت زمان طولانی را می طلبد، این ماده زمان رنگرزی را کوتاه می کند و قدرت جذب های متفاوت را می پوشاند و سبب یکنواختی بیشتر می گردد. از آنجا که این ماده خاصیت دیسپرس کنندگی قوی هم دارد برای رنگرزی بوبین نیز مناسب می باشد.

 یکنواخت کننده راکتیو از نظر شکل ظاهری به فرم مایع شفاف است و به راحتی به هر نسبتی در آب سرد و گرم حل می شود. ویسکوزیته آن بالاست و از مخلوط کمپلکس کننده و دو دیسپرس کننده قوی تشکیل شده است.

مواد دیسپرس کننده به عنوان موادی جهت بهبود و افزایش مهاجرت و حصول یکنواختی رنگزاهای دیسپرس به روی الیاف پلی استر تحت شرایط رنگرزی H.T شناخته شده هستند. اما یکنواختی در رنگرزی به روش رمق کشی معمولا با افزودن یکنواخت کننده در حمام رنگرزی بهبود یافته و بیشتر می شود. که این ماده یکنواخت کننده می تواند از انواع سطح فعال های غیر یونی (آنیونیک) و یا مخلوط غیر یونی باشد. 

جدول مشخصات فنی یکنواخت کننده راکتیو K-YR:

نام محصول

یکنواخت کننده راکتیو

کد محصول

K-YK

شکل ظاهری

مایع شفاف ویسکوز

pH

7-8

پایه شیمیایی

مخلوط کمپلکس کننده دو دیسپرس کننده قوی

ماهیت یونی

آنیونیک- نانیونیک

خاصیت حل شوندگی

به هر نسبتی در آب سرد و گرم حل می شود.

ساختار  یکنواخت کننده راکتیو:

این ماده از ترکیبات کربوکسیلیک اسید های آروماتیک، پلی اکریلات و اتوکسیلات و آنیونیک تهیه شده است.

نحوه مصرف یکنواخت کننده راکتیو:

بهتر است یکنواخت کننده راکتیو را قبل از استفاده با آب رقیق کرد و در دمای 60 درجه ترجیحا در محیط اسیدی و در حضور رنگ و در صورت امکان سرعت دهنده های جذب رنگ به حمام رنگ اضافه کرد.

ویژگی های یکنواخت کننده راکتیو K-YR:  

  • عمق رنگ را افزایش می دهد.
  • در مقابل اسید و قلیا با غلظت های متعارف پایدار است.
  • با مواد نانیونیک و آنیونیک همخوانی دارد.
  • در رنگرزی پنبه و ویسکوز به عنوان یکنواخت کننده و دیسپرس کننده عالی عمل نموده و از تجمع رنگ و کلوئید جلوگیری می کند.
  • کنترل جذب رنگ در زمان فیکسه شدن
  • عدم ایجاد کف
  • یکسان سازی شیب جذب در رنگ های راکتیو

کاربرد یکنواخت کننده راکتیو در منسوجات:

در اصل برای جلوگیری از تبله شدن رنگ و چسبندگی استاتیک و به منظور یکدست شدن رنگ پارچه استفاده می شود. یکنواخت کننده راکتیو برای بهبود کیفیت پارچه، برش، دست زدن و دوخت روی پارچه ها اعمال می شوند. یکنواخت کننده های راکتیو معمولاً به صورت یک لایه نازک روی سطح پارچه قرار می گیرند.

رنگرزی راکتیو در پارچه چیست؟

رنگ راکتیو رنگی است که می تواند با یک الیاف واکنش داده و پیوند کووالانسی ایجاد کند، که در حال ایجاد پیوست دائمی در فیبر است و با استفاده مکرر با آب جوش در شرایط خنثی نمی توان آن را از بین برد. در نتیجه، رنگ ها به بخشی از الیاف تبدیل می شوند، که منجر به شستشوی رنگی برجسته می شود.

رنگ های خمی:

این رنگ ها که گروه بزرگی را تشکیل می دهند، عمدتا از انواع شیمیایی آنتراکینونی، نیلی گوگردی می باشند. این رنگ ها نامحلول بوده و به کمک سود کوستیک و سدیم هیدروسولفیت احیا می شوند. در صورت لوکوی محلول در می آیند. این لوکو توسط اکسیداسیون  در بعضی موارد توسط بیکرو مات پتاسیم جذب لیف شده و مجددا به شکل نامحلول در داخل لیف در می آیند. این رنگ ها در درجه اول برای رنگرزی پنبه و در درجه دوم برای پشم، ابریشم و استات سلولز مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های راکتیو:

این رنگ ها در سال های اخیر کشف شده است و از مشخصات آن ها وجود یک اتم و یا مجموعی از اتم های مستعد فعل و انفعالات مانند NH2OHCL می باشد، که عامل هیدروکسیل سلولز و یا عامل آمین یا آمید الیاف پشمی و بالاخره با الیاف سنتتیک مشابه واکنش می دهد. مواد رنگرزی راکتیو هم اکنون از اهمیت قابل توجهی برای رنگرزی الیاف سلولزی، به تنهایی و یا در مخلوط  با دیگر الیاف برخوردارند. آن ها همچنین برای رنگرزی الیاف پشمی و ابریشمی نیز به کار می روند. گروه کوچکی از مواد رنگرزی دیسپرس راکتیو به نام پرسینیل قابل استفاده برای رنگرزی نایلون ها هستند.

میزان مصرف یکنواخت کننده راکتیو:

دوز مصرف یکنواخت کننده راکتیو به میزان 0.5 الی 1 گرم بر لیتر می باشد. به دلیل استفاده از یکنواخت کننده می توان زمان تزریق نمک به سیستم را کوتاه تر نمود و هیچ گونه تجمع مولکولی رنگ انجام نمی گیرد.

ایمنی و شرایط نگهداری یکنواخت کننده راکتیو:

اگر در شرایط زیر صفر نگهداری شود، ممکن است محصول به جامد تبدیل شود یا غلظت آن تغییر کند، که با هم زدن در دمای 20 الی 25 درجه سانتیگراد به حالت اول برمی گردد. بهترین دما در انبارداری این ماده بین 35 تا 10 درجه سانتیگراد می باشد. اما بهتر است در صورت تحقق این امر ابتدا ماده مورد نظر تست شود و بعد مورد استفاده واقع گردد.

لیست قیمت یکنواخت کننده راکتیو:

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت K-YR یکنواخت کننده راکتیو

تماس بگیرید

مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *