تلفن تماس :

1817 - 026

پلی اتیلن واکس

موم پلی اتیلن، یک پلیمر پلی اتیلنی با وزن مولکولی کم است که آن را با علامت اختصاری PEW می شناسند. موم پلی اتیلن به دلیل وزن مولکولی کم خود دارای ویژگی های فیزیکی موم  مانند است که شامل خواصی مانند ویسکوزیته کم، سختی بالا (شکنندگی) و نقطه ذوب نسبتا بالا می باشد. واکس یا وکس پلی اتیلن، به عنوان محصول جانبی تولید پلی اتیلن، به دست می آید. این ماده کاربردهای متنوعی دارد و در دو نوع HDPE و LDPE عرضه می شود.

موم پلی اتیلن را می توان به عنوان پخش کننده، عامل لغزش، افزودنی رزین و عامل رهاسازی قالب استفاده کرد.

تولید پلی اتیلن وکس:

روش های مختلفی برای تولید واکس پلی اتیلن وجود دارد. موم پلی اتیلن را می توان با پلیمریزاسیون (Polymerization) مستقیم اتیلن در شرایط ویژه ای که وزن مولکولی و انشعاب زنجیره ای پلیمر نهایی را کنترل می کند، ساخت. روش دیگر شامل تجزیه حرارتی و یا مکانیکی رزین پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا برای ایجاد کسرهای با وزن مولکولی کمتر است. روش سوم شامل جداسازی کسر با وزن مولکولی کم از جریان تولید پلیمر با وزن مولکولی بالا است.

تفاوت انواع پلی اتیلن وکس ها:

سه ویژگی عمده وجود دارد که یک واکس پلی اتیلن را از دیگری متمایز می کند. آن ها عبارتند از:

  • وزن مولکولی
  • درجه و طول انشعاب پلیمر
  • ترکیب مونومر یا پلیمر

تغییر هر یک از این عوامل، ویژگی های فیزیکی موم پلی اتیلن مانند ویسکوزیته، سختی، نقطه ذوب، واکنش پذیری و غیره را تغییر می دهد.

موم پلی اتیلن هموپلیمر را می توان با استفاده از اکسیداسیون که گروه های عاملی اسید و استر را به موم پلی اتیلن اضافه می کند، عامل دار کرد. موم پلی اتیلن اکسید شده قطبی است و خواص سازگاری متفاوتی با هموپلیمر پلی اتیلن دارد. این قابلیت امکان امولسیون کردن موم پلی اتیلن اکسید شده را فراهم می کند و همچنین سازگاری با مواد قطبی مانند PVC را افزایش می دهد.

تفاوت پلی اتیلن وکس با پارافین:

موم پارافین معمولاً به عنوان محصول جانبی پالایش نفت، تولید می شود. وزن مولکولی آن معمولا کمتر از نصف بیشتر موم های پلی اتیلن است. به دلیل این تفاوت و سایر تفاوت ها، موم پارافین معمولاً نقطه ذوب بسیار پایین تری دارد و نسبت به بسیاری از واکس های پلی اتیلن نرم تر است.

واکس های FT دسته دیگری از واکس ها هستند که به دلیل نیاز به سرمایه زیاد در ساخت این کارخانه ها تنها توسط تعداد محدودی از تامین کنندگان (مانند شل و ساسول) تولید می شوند. موم های FT در فرآیند ساخت سینفیوئل تولید می شوند. تغییرات در خواص موم های FT به طور کلی محدود به تغییر نقطه ذوب است.

کاربرد پلی اتیلن وکس:

موم های پلی اتیلن دارای خواص پلیمری بسیار منحصر به فردی هستند که آن ها را در بسیاری از کاربردها مفید می کند. عملکرد اصلی موم پلی اتیلن در بسیاری از فرمول‌ها، روان‌کاری و یا ایجاد اصلاح فیزیکی فرمول با تغییر ویسکوزیته ویا نقطه ذوب است.  در واقع کاربردهای آن گسترده است:

  • در تولید چسب به منظور افزایش دمای انجماد چسب
  • به منظور افزایش کیفیت در پوشش های کاغذی
  • ساخت مستر بچ
  • تولید منسوجات
  • شمع سازی
  • پوشش دهی
  • تولید تونر و جوهر
  • به عنوان افزودنی در تولید آسفالت
  • در تولید PVC

تفاوت بین موم پلی اتیلن کاملا تصفیه شده و خام چیست؟

موم پلی اتیلن خام از استخراج کسری با وزن مولکولی کم از جریان های رزین پلی اتیلن با چگالی بالا به دست می آید. این جریان ها حاوی آلاینده ها و بخش های غیر مومی مانند کاتالیزور، فراکسیون های فرار و آب هستند. موم پلی اتیلن تصفیه شده به دست آمده از فرآیندهای تولید رزین پلی اتیلن با چگالی بالا، تحت یک فرآیند تصفیه گسترده قرار می گیرد که کاتالیزور، بخش های فرار و آب را حذف می کند. محصول نهایی معمولاً با پرتابه کردن به دانه های 1 تا 3 میلی متری با جریان آزاد به پایان می رسد.

انواع پلی اتیلن واکس:

  • خشک
  • چرب
  • نیمه چرب

برای تولید مستربچ صادراتی و با کیفیت از انواع پلی اتیلن واکس های خشک و چرب و نیمه چرب استفاده می کنند. این وکس های پلی اتیلنی به عنوان روان کننده به کار می روند.

اگر بر اساس چگالی بخواهیم پلی اتیلن واکس ها رو بررسی کنیم میبینیم که به دو دسته تقسیم می شوند:

  • HDPE (پلی اتیلن واکس با چگالی بالا)
  • LDPE (پلی اتیلن واکس با چگالی پائین)

به منظور خرید انواع پلی اتیلن واکس خشک و چرب و نیمه چرب پتروشیمی های مارون، کرمانشاه، جم و باختر، کافی است با واحد فروش پتروشیمی دانشمند تماس بگیرید.

لیست قیمت پلی اتیلن واکس:

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت واکس پلی اتیلنی سنگین HDPE

تماس بگیرید.

2

قیمت واکس پلی اتیلنی  سبک LDPE

تماس بگیرید.

3

قیمت پلی اتیلن واکس خشک

تماس بگیرید.

4

قیمت پلی اتیلن واکس چرب (مرطوب)

تماس بگیرید.

5

قیمت پلی اتیلن واکس نیمه چرب (نیمه مرطوب)

تماس بگیرید.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *