تلفن تماس :

1817 - 026

روان کننده بتن

روان کننده بتن چیست؟

افزودنی بتن یکی از خطوط اصلی تولید است. مواد شیمیایی مانند روان کننده ها و فوق روان کننده ها از جمله افزودنی های بتن هستند. لیگنو سولفونات ها، افزودنی هایی بر پایه نفتالین و انواع فوق روان کننده ها پلی کربوکسیلاتی، همگی جزو افزودنی های بتن هستند.

عملکرد روان کننده در بتن:

بتن شامل مخلوطی از سیمان، آب و سنگدانه است، که معمولا شامل 50 درصد سیمان، 30 درصد سنگدانه و 20 درصد آب می باشد. آب در ترکیب با سیمان و روان کردن بتن نقش مهمی دارد. در واقع هر چقدر میزان آب مصرفی بیشتر باشد، بتن خاصیت خمیری بیشتری دارد. اما استفاده از آب در این مخلوط طبق استاندارهای خاص بتن می باشد.

در زمان گذشته به هنگام گرمی هوا، بتن کارایی خود را از دست می‌داد، برای رفع این مشکل به آن آب می افزودند تا بتنی روان به دست بیاد، اما افزودن آب خودش باعث می شد که دانه‌های بتن از خمیر سیمان جدا شوند، همین موضوع باعث افت کیفی بتن می‌شد.

امروزه پس از کشف ماده روان کننده بتن و یا فوق روان کننده بتن، این مشکلات نیز حل شده است و بتن جزو پرمصرف ترین مواد دنیا به شمار می رود.

انواع روان کننده بتن از نظر کارایی:

  • روان کننده بتن دیرگیر: (روان کننده کندگیر در حین کاهش میزان آب، باعث افزایش کارایی بتن می شود و همچنین در مدت زمان گیرش اولیه سیمان تأخیر می‌اندازد. این روان کننده بیشتر مناسب برایبتن‌ریزی ستون و دیوار برشی می باشد.)
  • روان کننده بتن معمولی: (این روان کننده در هوای معتدل به منظور افزایش کارایی بتن، استفاده می شود.)
  • روان کننده بتن زودگیر: (روان کننده تندگیر، بر خلاف زودگیر، زمان گیرش بتن را کاهش می‌دهد و بنابراین بیشتر مناسب فصل سرد و زمستان می باشد و بیشتر به منظور پرداخت بهتر بتن استفاده می شود.)

انواع روان کننده بتن از نظر ماهیت شیمیایی:

  • روان کننده پلی کربوکسیلاتی
  • روان کننده پایه نفتالینی
  • روان کننده پایه لیگنوسولفوناتی

مزایای استفاده از روان کننده بتن:

  • افزایش روان کننده بودن بتن
  • افزایش عدد اسلامپ
  •  افزایش مقاومت فشاری بتن
  • کاهندگی آب به دلیل خاصیت قطبی روان کننده
  • کاهش عیار سیمان
  • توانایی استفاده در بتن های با سنگدانه های نامناسب
  • توانایی به کار بردن در قالب های نازک و پر میلگرد
  • قابلیت پمپاژ بتن

کاربرد افزودنی ها و روان کننده بتن:

از روان کننده و افزودنی های بتن به منظور برآوردن نیازهای مختلف پروژه ها، شرایط کاری و محیطی، برای اهداف شتاب دهنده های ست، کندکننده های ست، افزودنی های هواگیر، عوامل کمک پمپاژ، محصولات ضد یخ و غیره استفاده می شود.

روان کننده پلی کربوکسیلات اتر:

پلی کربوکسیلات فوق روان کننده یک افزودنی پیشرفته است که امکان کاهش نسبت آب به سیمان را بدون تأثیر بر کارایی مخلوط فراهم می کند. همچنین تولید بتن با مقاومت بالا و کارایی بالا را امکان پذیر می کند. این روان کننده، برای بتن آماده و ساخت و سازهای مهندسی عمران توصیه می شود. پیکربندی خاص آن این امکان را می دهد تا جذب تاخیری آن بر روی ذرات سیمان و پراکندگی آن ها به طور موثری صورت پذیرد.

روان کننده نفتالینی:

روان کننده بر پایه نفتالین به عنوان ماده ی کاهنده ی آب و دیرگیر شدن بتن به کار می رود. این ماده در مناطق معتدل و گرم بهتر عمل می کند و می تواند عدد اسلامپ را تا 18 افزایش دهد.    

روان کننده لیگنو سولفاتی:

روان کننده لیگنو سولفاتی نوعی افزودنی مایع است. این ماده به صورت عامل روان کنندگی قوی  روی ذرات سیمان تاثیر می گذارد و اثر کندگیری کنترل شده ای دارد. همچنین عدد اسلامپ را تا 21 افزایش می دهد.

جدول لیست قیمت روان کننده بتن:

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت روان کننده پلی کربوکسیلات

تماس بگیرید

2

قیمت روان کننده نفتالینی

تماس بگیرید

3

قیمت روان کننده لیگنو سولفوناتی

تماس بگیرید

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *