تلفن تماس :

1817 - 026

دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات که به اختصار DAP نامیده می شود، دارای نام آیوپاک دی آمونیوم هیدروژن فسفات و فرمول شیمیایی (NH4)2(HPO4) می باشد. این ترکیب در طبیعت به عنوان فسفامیت معدنی بسیار کمیاب وجود دارد. ترکیب دی هیدروژن مرتبط به عنوان بی فسفامیت معدنی وجود دارد. هر دو مربوط به ذخایر گوانو هستند.

کودهای فسفات آمونیوم برای اولین بار در دهه 1960 در دسترس قرار گرفتند و DAP به سرعت محبوب ترین در این کلاس از محصولات شد. دی آمونیوم فسفات (DAP) پرمصرف ترین کود فسفر در جهان است، که از دو ماده تشکیل دهنده رایج در صنعت کود تولید می شود و محتوای نسبتاً بالای مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی، آن را به گزینه ای محبوب در کشاورزی و سایر صنایع تبدیل کرده است.

تولید دی آمونیوم فسفات

DAP مجموعه ای از نمک های فسفات آمونیوم محلول در آب است که می تواند هنگام واکنش آمونیاک با اسید فسفریک تولید شود. دی آمونیوم فسفات جامد، تحت فشار تفکیک آمونیاک به شرح زیر تولید می شود:

(NH4)2HPO4(s) ⇌ NH3(g) + (NH4)H2PO4(s)

در 100 درجه سانتی گراد، فشار تفکیک دی آمونیوم فسفات تقریباً 5 میلی متر جیوه است.

این ماده در یک واکنش کنترل شده اسید فسفریک با آمونیاک فرموله می شود، جایی که دوغاب داغ سرد، دانه بندی و الک می شود، به خوبی مدیریت و ذخیره می کند. درجه استاندارد مواد مغذی DAP نسبتاً بالا است، بنابراین محصولات کودی با محتوای مواد مغذی کمتر ممکن است دارای برچسب DAP نباشند.

نهاده های مورد نیاز برای تولید یک تن کود DAP تقریباً 1.5 تا 2 تن سنگ فسفات، 0.4 تن گوگرد (S) برای حل کردن سنگ و 0.2 تن آمونیاک است. تغییرات در عرضه یا قیمت هر یک از این ورودی‌ها بر قیمت و در دسترس بودن DAP تأثیر می‌گذارد. محتوای بالای مواد مغذی DAP به کاهش هزینه های جابجایی، حمل و نقل و کاربرد کمک می کند. DAP در بسیاری از نقاط جهان تولید می شود و به طور گسترده معامله می شود.

تجزیه دی آمونیوم فسفات

تجزیه دی آمونیوم فسفات از دمای 70 درجه سانتی گراد شروع می شود. محصولات تجزیه خطرناک، به تدریج در معرض هوا در دمای اتاق، آمونیاک را از دست می دهد و در دمای حدود 70 درجه سانتی گراد به آمونیاک و مونوآمونیم فسفات تجزیه می شود. در دمای 155 درجه سانتیگراد، DAP اکسیدهای فسفر، اکسیدهای نیتروژن و آمونیاک تولید می شوند.

جدول مشخصات فنی دی آمونیوم فسفات

نام اختصاری دی آمونیوم فسفات

DAP

شکل ظاهری

کریستالی بی رنگ

فرمول شیمیایی

 (NH4)2HPO4

جرم مولکولی

132.06 g/mol

دانسیته

1.62 g/cm³

نقطه جوش

158 °C

انحلال پذیری

نامحلول در الکل، استون و آمونیاک مایع

 

کاربرد دی آمونیوم فسفات در کشاورزی

DAP به عنوان کود استفاده می شود. هنگامی که به عنوان غذای گیاهی استفاده می شود، به طور موقت pH خاک را افزایش می دهد، اما در طولانی مدت، با نیتریفیکاسیون آمونیوم، زمین تیمار شده اسیدی تر از قبل می شود. با مواد شیمیایی قلیایی ناسازگار است، زیرا یون آمونیوم آن در محیط با pH بالا به آمونیاک تبدیل می شود. میانگین pH در محلول 7.5 الی 8 است. فرمول معمولی آن 18-46-0 است یعنی  حاوی 18درصد نیتروژن و 46درصد پنتوکسید فسفر است و هیچ درصدی دی پتاسیم اکسید ندارد.

کود DAP منبع عالی فسفر و نیتروژن (N) برای تغذیه گیاه است. بسیار محلول است و بنابراین به سرعت در خاک حل می شود تا فسفات و آمونیوم موجود در گیاه آزاد شود. یکی از ویژگی های قابل توجه DAP pH قلیایی است که در اطراف گرانول در حال حل ایجاد می شود.

با انحلال دانه های DAP آمونیوم آزاد می شود، نهال ها و ریشه های گیاه نزدیک به آمونیاک فرار می توانند آسیب ببینند. این آسیب احتمالی بیشتر زمانی رخ می دهد که pH خاک بیشتر از 7 باشد، وضعیتی که اغلب در اطراف گرانول DAP در حال حل وجود دارد. برای جلوگیری از چنین آسیبی، کاربران باید از قرار دادن غلظت های بالای DAP در نزدیکی بذرهای جوانه زن خودداری کنند.

آمونیوم موجود در DAP یک منبع N عالی است و به تدریج توسط باکتری های خاک به نیترات تبدیل می شود و در نتیجه pH کاهش می یابد. بنابراین، افزایش pH خاک اطراف دانه های DAP یک اثر موقت است. این افزایش اولیه در pH خاک همسایه DAP می‌تواند بر واکنش‌های ریزمحلی فسفات و مواد آلی خاک تأثیر بگذارد.

کاربرد دی آمونیوم فسفات

  • از DAP می توان به عنوان ضد حریق استفاده کرد. دمای احتراق مواد را کاهش می دهد، با حداکثر سرعت، وزن را کاهش می دهد و باعث افزایش تولید پسماند یا زغال می شود. این ها اثرات مهمی در مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند، زیرا کاهش دمای تجزیه در اثر حرارت و افزایش مقدار زغال‌ تشکیل‌شده، این مقدار سوخت موجود را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌شکن شود. این بزرگترین جزء برخی از محصولات تجاری محبوب آتش نشانی است و ماده تشکیل دهنده “بازدارنده آتش” است.
  • DAP همچنین به عنوان یک ماده مغذی مخمر در دلسترسازی استفاده می شود.
  • به عنوان یک افزودنی در برخی از مارک های سیگار ظاهراً به عنوان تقویت کننده نیکوتین به کار می رود.
  • برای جلوگیری از درخشش پس از کبریت نیز کاربرد دارد.
  • در تصفیه شکر مصرف می شود.
  • به عنوان یک شار برای لحیم کاری قلع، مس، روی و برنج استفاده می شود.
  • برای کنترل رسوب رنگ های کلوئیدی محلول در قلیایی و نامحلول در اسید روی پشم به کارمی رود.
  • به عنوان افزودنی به شیر برای تولید کشت پنیر استفاده می شود.

جدول لیست قیمت دی آمونیوم فسفات

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت DAP

تماس بگیرید.

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *