تلفن تماس :

1817 - 026

مونو پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات که به اختصار (MKP) نیز نامیده می شود، را با اسامی دیگری نظیر پتاسیم دی هیدروژن فسفات، KDP، یا فسفات پتاسیم تک باز نیز می شناسند. این ترکیب معدنی دارای فرمول شیمیایی KH2PO4 است. این ترکیب اغلب به عنوان کود، افزودنی غذایی و عامل بافر استفاده می شود. نمک اغلب با نمک دو پتاسیم و همچنین با اسید فسفریک متبلور می شود.

تک بلورها در دمای اتاق پارا الکتریک هستند. در دمای کمتر از 150- درجه سانتیگراد، آن ها فروالکتریک می شوند.

جدول مشخصات فنی مونو پتاسیم  فسفات

نام آیوپاک مونو پتاسیم فسفات

پتاسیم دی هیدروژن فسفات

وزن مولکولی

136.086 g/mol

فرمول شیمیایی

KH2PO4

انحلال پذیری

محلول در آب

دانسیته

 2.34 g/cm³

نقطه ذوب

252.6 °C

نقطه جوش

400 °C

 

ساختار مونو پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات می تواند در چند شکل وجود داشته باشد. در دمای اتاق بلورهای پاراالکتریک با تقارن چهار ضلعی تشکیل می دهد. پس از سرد شدن تا 150- درجه سانتیگراد به فاز فروالکتریک از تقارن متعامد تبدیل می‌شود و دمای انتقال تا 50- درجه سانتیگراد تغییر می‌کند که هیدروژن با دوتریوم جایگزین شود. حرارت دادن به 190 درجه سانتیگراد، ساختار آن را به مونوکلینیک تغییر می دهد. هنگامی که بیشتر گرم شود، MKP با از دست دادن آب، به متافسفات پتاسیم، KPO تجزیه می شود (دمای 400 درجه سانتیگراد).

تولید مونوپتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات از اثر اسید فسفریک بر روی کربنات پتاسیم تولید می شود.

روش های تصفیه MKP

 MKP را در آب مقطر در حال جوش (2 میلی لیتر بر گرم) حل کنید، چند ساعت در حمام آب جوش نگه دارید، سپس مونوپتاسیم فسفات را از طریق خمیر کاغذ فیلتر کنید تا هرگونه کدورت از بین برود.

به سرعت با هم زدن مداوم خنک می شود و کریستال ها روی کاغذ صافی سخت شده جمع آوری می شوند، با استفاده از مکش، دو بار با آب سرد یخ، یک بار با اتانول 50% شسته می شوند و در دمای 105 درجه خشک می شوند.

تبلورهای جایگزین از آب، سپس 50٪ اتانول، و دوباره آب، یا از محلول آبی غلیظ با افزودن اتانول هستند.

مونوپتاسیم فسفات با استخراج محلول آبی آن با دی فنیل تیوکاربازون در CCl4 و به دنبال آن استخراج مکرر با CCl4 برای حذف آثار دی فنیل تیوکاربازون از آثار مس آزاد می شود.

کاربرد مونو پتاسیم فسفات در کشاورزی

مونوپتاسیم فسفات پودری به عنوان کود، حاوی 52٪ پنتوکسید فسفر و 34٪ دی پتاسیم اکسید است و دارای برچسب NPK 0-52-34 است. پودر MKP اغلب به عنوان منبع غذایی در تجارت گلخانه ای و هیدروپونیک استفاده می شود.

این ماده منبع ارجح فسفر و پتاسیم است در صورتی که لقاح نیتروژن باید محدود شود، در مراحل اولیه فصل رشد که به فسفر و پتاسیم به میزان بالایی برای استقرار سیستم ریشه نیاز است. در مراحل تولید محصولات میوه غنی از قند، برای افزایش محتوای قند و بهبود کیفیت میوه، نیز از این ماده استفاده می شود.

فسفات مونوپتاسیم (MKP) را می توان به عنوان کود پایه، کود بذر یا پوشش دهی با فاز متوسط ​​استفاده کرد. فسفات مونوپتاسیم (MKP) بیشتر برای پانسمان ریشه، خیساندن بذر و پانسمان بذر استفاده می شود و می تواند اثر قابل توجهی داشته باشد.

محلول آبی مونوپتاسیم فسفات می‌تواند با نیترات نقره واکنش داده و رسوب فسفر دی‌هیدروژن فسفات زرد را ایجاد کند که می‌تواند به عنوان یک واکنش تفاضلی مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجایی که مونوپتاسیم فسفات گران است، تولید کشاورزی کمتری وجود دارد. بنابراین، فسفات مونوپتاسیم (MKP) به طور کلی از خیساندن یا پانسمان بالای ریشه برای کاربرد استفاده می شود.

برای خیساندن محصول، غلظت معمول استفاده شده 0.2٪ است. پس از 18 تا 20 ساعت، پس از خشک شدن، می توان کاشت را شروع کرد. برای پانسمان ریشه، اگر به تنهایی اسپری شود، بیشترین غلظت می تواند 0.5٪ باشد.

مونوپتاسیم فسفات را می توان به عنوان کود، عامل طعم دهنده و عامل کشت مخمر استفاده کرد.

مونوپتاسیم فسفات می تواند برای کود دهی برنج، گندم، پنبه، کلزا، تنباکو، نیشکر، سیب و سایر محصولات استفاده شود.

مونوپتاسیم فسفات به عنوان یک کود بسیار کارآمد برای انواع خاک و محصولات زراعی مناسب است.

کاربرد مونو پتاسیم فسفات

  • این ماده به عنوان یک کریستال، به دلیل خواص نوری غیر خطی، مورد توجه قرار گرفته است. در مدولاتورهای نوری و برای اپتیک های غیر خطی مانند نسل دوم هارمونیک (SHG) استفاده می شود.
  • به عنوان یک ماده در نوشیدنی های ورزشی مانند Gatorade و Powerade استفاده می شود.
  • در پزشکی، مونوپتاسیم فسفات برای جایگزینی فسفات در هیپوفسفاتمی استفاده می شود.
  • به عنوان افزودنی های فسفر خوراک، در صنایع غذایی، فسفات مونوپتاسیم برای تولید محصولات پخته شده، برای خمیر مایه، عامل طعم دهنده، افزودنی های تخمیر، تقویت کننده های تغذیه ای، مواد غذایی مخمر استفاده می شود.
  • همچنین به عنوان بافر، عامل کیلیت استفاده می شود.
  • برای تهیه محلول بافر، همچنین در پزشکی و ساخت متافسفات پتاسیم استفاده می شود.
  • (MKP) می تواند به عنوان معرف کروماتوگرافی و بافر، بلکه برای سنتز دارو نیز استفاده شود.
  • همچنین می تواند به عنوان یک عامل کشت باکتری، عامل طعم دهنده برای سنتز ساک و ماده خام برای ساخت متافسفات پتاسیم استفاده شود.
  • در پزشکی، مونوپتاسیم فسفات برای اسیدی کردن اوریک به عنوان یک عامل تغذیه ای استفاده می شود.
  • به عنوان مکمل های غذایی خوراک استفاده می شود؛ به عنوان یک بهبود دهنده کیفیت، فسفات مونوپتاسیم (MKP) اثراتی در بهبود یون های فلزی کمپلکس و مقدار pH، افزایش قدرت یونی غذا و در نتیجه بهبود چسبندگی و ظرفیت نگهداری آب غذا دارد.
  • پتاسیم فسفات یک مرطوب کننده و تنظیم کننده pH است که در فرمولاسیون های آرایشی استفاده می شود. فسفات پتاسیم یک نمک معدنی است.
  •  
  • مونوپتاسیم فسفات (MKP) یک بافر، عامل خنثی کننده و جداکننده است.
  • فسفات مونوپتاسیم، اسیدی ملایم، با pH 4.5، و نسبتاً محلول در آب، با حلالیت 25 گرم در 100 میلی لیتر در دمای 25 درجه سانتی گراد است.
  • این ماده در تخم مرغ کامل برای حفظ رنگ استفاده می شود و همچنین در محصولات کم سدیم، محصولات شیر و فرآورده های گوشتی استفاده می شود. محدوده استفاده معمولی از 0.1 تا 0.5٪ است.
  • در بافرهایی برای تعیین pH. کمک دارویی (عامل بافر).

لیست قیمت مونو پتاسیم فسفات

ردیف

نام محصول

قیمت

1

قیمت MKP

تماس بگیرید.

Rate this post
مشاوره و درخواست همکاری

کارشناسان پتروشیمی دانشمند آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

تلفن تماس :
1817 - 026
ایمیل :
Info@chemical-co.com
شبکه های اجتماعی :
آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *